För att komma till Utö, kan man antingen åka kommunalt eller ta egen bil till Årsta Brygga vid Årsta Havsbad (Haninge kommun). Parkeringens första dygn inkluderar 40 kr att användas på båten eller i affärerna på Utö (endast högsäsong).

Utö Rederis hemsida finns information om hur man tar sig till Årsta Brygga där de flesta båtar går ifrån. Sommartid kan man även ta sig från Nynäshamn till Ålö, söder om Utö.

Waxholmsbolagets hemsida finns information om båtar som sommartid trafikerar Stockholm – Utö. Kajplats nedanför Grand Hotel.

Gå av vid Näsuddens brygga och gå upp för backen rakt fram och passera de bruna garagen. Första röda huset på höger sida finns Utostuga.se Här finns nyckel och mer information hur ni tar er vidare till stugan genom att följa grusvägen rakt fram.

Vill du hyra cykel, gå av vid Gruvbryggan och gå till Cykelboden på höger sida. Där finns både oväxlade och 3växlade cyklar samt cykelkärror. Passa på att handla i ICA-affären och trampa sedan 3 km till Spränga brygga, för att kanske titta in i kyrkan.

Efter det stora röda huset på höger sida, sväng in på den smala vägen som leder mot kyrkan. Fortsätt den vägen in och ta till höger så du följer strandkanten ända fram till Näsuddens brygga. Efter brevlådorna, följ backen rakt upp och du har kommit till UtoStugas hemvist vid det första röda huset på höger sida. Här kan du hämta nyckel och få mer information. Om du ska hämta nyckeln hos värden, fortsätt vägen rakt fram förbi UtoStuga. I vägskälet väljer du höger, därefter ligger stugan i svängen till höger.